Folkmedicin i Riga
Författare: Monika S Swärd

I den typiska trappuppgången i östsaterna, med dofter som nog inte närmare skall beskrivas, trappsteg som jag undrade om de skulle hålla för min kropps hydda. Detta är entrén till ”Folkbotarnas association av Lettland” Belägen mitt i centrala Riga.

Jag (Monika) och Charlotte Cerps, vart mycket varmt mottagna av Atis Silaroze. Han är ordförande i denna organisation, och dessutom hedersdoktor för sina insatser i arbetet med UFO`n och andra ockulta ting. Icke att förglömma han är också Greve, i rakt nedstigande led från någon Rysk klan.

Atis och Oskar Peipins, doktor i Tibetansk trancemedicin, visade oss runt i lokalerna. De bestod av ett tiotal behandlingsrum, som de visade för oss, även mitt under pågående behandlingar!

Den första kvinna vi besökte, arbetade med handpåläggning och klariovajanta budskap. Hon berättade att hon har som en ”sandklick” i huvudet som hon kan använda för att få budskap om patienten. Hon läser endast det negativa om patientens historia. Det kan förlösa patienten från det onda, så att nya blad i livets bok kan skrivas.

Vi frågade om sanden var det samma som tallkotteskörteln, svarade hon med – Nej. När vi frågade om hon med livets bok, menade detsamma som Achashe krönikan, vart hon hemskt stött. När hon började mumla om att hon kunde se när andra människor ville henne illa, tackade vi och lämnade henne i fred.

I det andra rummet vi besökte var det också en kvinna som arbetade.

Med oss hade vi kunskapen ifrån det föregående rummet, att ej ställa för mycket frågor.

Denna kvinnan berättade gladeligen om sitt arbete. Hon arbetade också med handpåläggning. Framför allt med kota C 6 för att lösa mentala blockeringarna i patienten.

” Man botar ej personens sjukdom, utan manifestet sker på personens eteriska plan för att manifestera sig i det fysiska. Man jämnar ut energin, genom att flytta ifrån där det finns för mycket till den plats det finns för lite energi”

Kvinnan gav sina patienter strikt dietföreskrift. Att ta bort all död mat, som kött, samt salt och fett.

I akuta stadier kommer patienterna för behandling flera gånger i veckan. Vid första besöket behandlade hon de utrensande organen, som lever, njure och tarm. Sedan underhölls energierna genom besök var tredje månad. Distansbot, antingen via telefon eller fotografi, på bokade tider mellan patient och terapeut, är ett sätt för de långväga patienterna att få hjälp.

Även i behandlingen undersöks jordstrålningen i hemmet. Detta går alldeles utmärkt via en karta av bostaden.

När bot börjar ske blir det en förstförsämring av sjukdomen. När denna är läkt har patienten helt enkelt glömt bort sina tidigare symtom.

När energin har höjts tillräckligt, kan patienterna börja lära sig meditation, bön, autogenträning o.s.v. för att själva upprätt hålla balans i den eteriska energin.

Vi vart efter förevisningen bjudna på Ört- te i köket. Där låg vassen fritt mellan de partier av den gipsputs som fortfarande fanns kvar i taket.

I köket vart Charlotte behandlad med ett mycket energihöjande kiropraktiskt grepp, som var tvåtusen år gammalt. Detta användes alltid på patienterna för att lösgöra saltkristallerna mellan ryggkotorna. Det visade sig vara en stående ”Dubbel Nelsson” och en ”Jönåker böj”som vi kallar det i Sverige.  Efter den ”kiropraktiska” behandlingen fick Charlotte en behandling i tillit. Med en ramsa lyfte Dr. Peipins hennes händer. Så att hon hade dem placerade rakt ovanför sitt huvud. Under tiden skulle hon visualisera en inre bild. Med positiva tankar och affirmationer lutades hon bakåt. (Hade det inte varit för åldern hade hon gått ner i brygga. ) Kombinationen affirmationer, visualisering och tänkta boteramsor är en viktig del i de Lettiska terapeuternas behandlingar.

Vi frågade i fall de använde sig av koppning?

”Jo, detta förekom både blodig och torr. Men varför skall man som terapeut vara bunden av en massa verktyg för att kunna få utföra sin behandling?”

Stenar används till en viss del för bot. Den viktigaste egenskapen hos en sten för att den skall kunna ge bot, anses vara formen och platsen den är funnen.

Vi fick veta att akupunktur endast utfördes av leg. Läkare som gått en fjorton dagars kurs i Tibet i ämnet. Homeopati låg också helt och hållet på läkarnas bord.

Folkbotarna arbetade dock mycket med örtmedicin. Dom hade speciella kitt av olika slags örtblandningar som skall tas under cirka en månad. Detta botar alkoholism, självklart måste ju patienten hålla sig nykter under denna tid för att det skall ha någon verkan.

Mycket av den allmänna folktrons botesätt används fortfarande av dessa terapeuter.

Som, t.ex. att knyta knutar, mot sjukdom eller något annat man önskar. Boteramsor används dagligen i deras utövande. Patienten tar ofta med sig en dunk med vatten, en påse mjöl eller dylikt vid besöket. För att få den fylld, med välsignelse och god kraft av terapeuten.

Korset är en symbol för martyrskapet och döden. Så om en patient söker för problem i de övre luftvägarna och bär ett kors dagligen, får denne alltid ta av sig detta, eftersom korset attraherar de dödas energi och därmed hindrar möjligheten till bot. Anhöriga får ej närvara vid behandling av den sjuka. Eftersom den eventuella negativa energin kan söka sig in genom ett sår i dess hud. Detta gäller speciellt barn, som anses extra mottagliga.

Vissa patienter får med sig en skyddsamulett hem, för att stå emot de negativa energierna.

Efter Te pausen fick vi besöka en annan terapeut. Han är mycket populär, då han med endast handpåläggning kan ställa och bekräfta symtom och sjukdom. Mellan klockan två på eftermiddagen och till kvällens slut behandlade han 150 patienter! Dessa kom in familjevis på mottagningen. De fick lite handpåläggning, och några goda ord på vägen. Terapeuten välsignade, vattnet, mjölet och dylikt som de bar med sig till besöket.

Det finns mycket mer att nämna om detta besök. En mycket intressant iakttagelse var att de faktiskt bedriver vad vi i Sverige kallar folkmedicin på professionell basis. Många gamla behandlingsmetoder som vi kallar för skrock och vidskepelse här i dag, fick en ny innebörd. Många filosofiska liknelser och behandlingar, är väldigt snarlika de Samiska och Nordamerikanska indianska världsbilderna. För de personer som är intresserade av traditionell folklig botekonst samt Bioenergibehandlingar, finns det en fantastisk flora av levande kunskap på andra sidan Östersjön.

 

Monika S Swärd